Voor- en nadelen van een eigen website

Het beschikken over een eigen website kent, afhankelijk van welk doel u voor ogen heeft, een aantal voor- en nadelen. Meestal vergeten we de nadelen goed te bekijken.

Het is belangrijk om u te realiseren dat hoe interactiever u uw website wilt maken, hoe meer tijd (en dus kosten) dit zal vergen. Gebruikers van internet verwachten namelijk korte antwoordtijden en snelle reacties. Is uw interne organisatie hierop berekend?

We zetten de voor- en nadelen graag voor u op een rijtje om u te helpen bij het besluiten of u aan een eigen site wilt beginnen.

Voordelen

  • Informeren over producten en diensten: Met behulp van internet kunnen (potentiŽle) klanten informatie opvragen over de diensten van het bedrijf. Het is niet meer noodzakelijk om kleurrijke en dure brochures of nieuwsbrieven aan al uw (potentiŽle) klanten te versturen. Verder is het up-to-date houden van een online dienstenoverzicht relatief eenvoudig en snel te verwezenlijken. Dit kan een belangrijke kostenbesparing opleveren. Ook kunt u met verwijzingen naar andere internetpagina's die relevant zijn extra informatie geven aan de klanten.
  • Actualiteit: Wanneer u informatie publiceert op het internet, is de informatie onmiddellijk beschikbaar voor vele gebruikers. Dit betekent een belangrijke tijdsbesparing. Omdat informatie onmiddellijk beschikbaar is voor alle internetgebruikers, is het internet een ideaal medium om nieuws (nieuwigheden) te verspreiden. U kunt zo bijvoorbeeld de laatste nieuwtjes en ontwikkelingen vermelden.
  • De bereikbaarheid van uw bedrijf wordt vergroot: Dit geldt in meerdere dimensies, namelijk tijd (de informatie is op ieder moment opvraagbaar) en in plaats (vanaf iedere lokatie is de informatie opvraagbaar). Informatie wordt dus voor iedereen op ieder moment bereikbaar. Geen enkel ander medium biedt u de mogelijkheid om up-to-date en aantrekkelijk gepresenteerde informatie te verspreiden aan zo'n groot publiek en tegen zo'n lage prijs. Bijna alle huishoudens in Nederland beschikken inmiddels over eigen toegang tot internet. En bijna alle Nederlanders hebben in elk geval de mogelijkheid om op de ťťn of andere manier te kunnen internetten.

  • Naamsbekendheid en imago: U kunt de naamsbekendheid vergroten door informatie over uw diensten via de website beschikbaar te stellen. Aanwezigheid op het net kan bovendien een positief effect hebben op het imago van een bedrijf. Zeker wanneer u met diensten te maken hebt die niet tastbaar zijn. Zo kunt u middels de website de klanten een gevoel geven van zorg en kwaliteit. Hiermee verkleint u de drempel om met uw bedrijf contact op te nemen ten opzichte van anderen zonder site. Foto's van uw bedrijf hebben bijvoorbeeld een sterke overtuigingskracht.
  • Ondersteunen van klanten: Vannwege het feit dat een website 24 uur per dag bereikbaar is, kunt u uw (potentiŽle) klanten een betere service geven op het gebied van informatievoorziening, producten en diensten. Een voordeel is dat ze u niet meteen hoeven te bellen met vragen. Ook dit kan een tijdsbesparing opleveren.
  • Communicatie: Wanneer je over een e-mail account beschikt ben je dag en nacht voor iedereen bereikbaar via e-mail. Door gebruik te maken van de mogelijkheden van electronische post via Internet kunnen alle partijen op ieder gewenst moment berichten versturen, informatie aanvragen, feedback geven, etc. Het geeft je bevendien de mogelijkheid hier direct op te reageren, of juist even te wachten tot een moment waarop het u het meeste schikt.
  • Gegevens van klanten: Elke keer wanneer iemand een email verstuurt of een formulier invult op de sitekunt u deze gegevens bewaren in een adressenbestand zodat u uw acties af kunt stemmen op de individuele kenmerken van uw klant.
     

Nadelen

 

  • Impact op eigen organisatie: Met internet ligt de wereld aan uw voeten. Maar kunt u al die aandacht die gevraagd wordt ook geven? Hoe interactiever u uw site maakt, hoe meer uw klanten zullen reageren en hoe meer inspanningen dit van uw kant zal vragen. Bedenk daarom vooraf goed hoeveel tijd en geld u uit wilt trekken om de site te beheren en reacties te verwerken. In het ontwerp van de site kunnen we hier dan rekening mee houden.
  • Actualiteit: indien uw bedrijf informatie op internet wil verstrekken dat aan veranderingen onderhevig is, betekent dit dat u middelen vrij moet maken om deze informatie actueel te houden en de oude informatie te archiveren of geheel te verwijderen.
  • Vluchtig medium: Internet is snel en dynamisch. Even snel wat opzoeken, even hier kijken, daar eens klikken. Uw site kan door veel mensen bekeken worden, maar hoe houden we nu juist de aandacht vast van uw potentiŽle klanten? En hoe zorgen we ervoor dat ze de informatie ook echt opnemen? Uit onderzoek blijkt dat pas na negen keer een site bezocht te hebben de informatie echt blijft hangen. Internet is geen boek. Het ontwerp van de site kan hier rekening mee houden.
  • Lezen via een beeldscherm is vermoeiend: Vaak willen we zo veel mogelijk informatie kwijt als we eenmaal de aandacht van een klant hebben getrokken. Maar lezen vanaf een monitor is vermoeiender dan vanaf papier. Bij het ontwerpen van uw site zorgen we ervoor dat de belangrijkste informatie kort en bondig te lezen is. Meer details geven we verder op de site of via pagina's die makkelijk te printen zijn.
  • Macht van de zoekmachine: Tot op zekere hoogte kunnen we zoekmachines beÔnvloeden, zodat uw bedrijf bij de juiste trefwoorden wordt vermeld. Ondanks die mogelijkheden kunnen we nooit helemaal bepalen onder welke zoektermen u zichtbaar zult zijn. Het kiezen van een voor de hand liggende domeinnaam voor uw site helpt in elk geval om klanten direct naar u te lokken. www.uwbedrijfsnaam.nl is vaak al voldoende, maar niet altijd meer beschikbaar. We helpen u graag met het vinden van een goed alternatief.

Terug naar: voordelen, nadelen of begin van deze bladzijde.